Obowiązek przepisania licznika prądu
Wiele osób zastanawia się nad tym, jak przepisać prąd na nowego właściciela, czy jest to trudne i czasochłonne. Okazuje się, że nie ma w tym niczego skomplikowanego i w większości przypadków nie trzeba nawet wybierać się osobiście do dostawcy prądu. Wszystkie związane z tym formalności można załatwić przez Internet, wystarczy wypełnić stosowny wniosek i posiadać odpowiednie dokumenty.
Co należy zrobić jako nowy właściciel nieruchomości?
Z przepisaniem licznika energii elektrycznej z Innogy na swoje nazwisko nie należy zwlekać, tym bardziej że jest to proces bardzo prosty i szybki do przeprowadzenia. Wszystko może zająć w sumie kilkanaście minut w przypadku składania wniosku przez Internet. Powinno się to zrobić zaraz po kupnie nieruchomości, aby uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości w postaci zalegających opłat poprzedniego właściciela mieszkania czy lokalu. Procedura przepisywania układu pomiarowo-rozliczeniowego wygląda zwykle bardzo podobnie u wszystkich dostawców prądu, ale może się nieco różnić pewnymi szczegółami, dlatego warto w pierwszej kolejności wszystko sprawdzić na stronie usługodawcy. Pozwoli to na uniknięcie niepotrzebnych nieporozumień i nieprzyjemności w przyszłości.
Na czym polega przepisanie licznika prądu?
Pierwszym krokiem jest sprawdzeniem stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego w obecności poprzedniego właściciela nieruchomości. Należy spisać wszystkie widniejące na nim dane, które muszą znaleźć się w protokole zdawczo-pomiarowym. W przypadku licznika indukcyjnego jego aktualny stan zużycia podawany jest w kWh. Z kolei przy liczniku elektronicznym wyświetla się kod, który trzeba dokładnie spisać. Kolejnym krokiem będzie wypełnienie protokołu, który można pobrać gotowy ze strony operatora systemu dystrybucyjnego. Konieczne będzie jego wydrukowanie i uzupełnienie stosownymi danymi, w oparciu o odczyt licznika prądu. W protokole zdawczo-odbiorczym znajdują się pozycje dotyczące Punktu Poboru Energii, numeru licznika i jego stanu (I i II strefy). Do dokumentu można też dołączyć zdjęcie aktualnego stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego. Odpowiednio wypisany protokół należy dostarczyć wraz z aktem własności/umową o najmie lokalu i dokumentem tożsamości do siedziby dotyczące prądu. Na miejscu zostanie odpisana z nim nowa umowa. Niektórzy sprzedawcy energii umożliwiają przesłanie protokołu i wymaganych załączników pocztą lub przez Internet.